2007-08-11

I byn

Skriver bara ett snabbt inlägg. Är i Älvsbyn hos Annalena Älvsbyböna.

Har konstaterat och noterat några saker i helgen.
Älvsbyn är den perfekta platsen för en alkoholist att supa, härja, bete sig som ett svin och sakta ta död på sig själv! Hela samhället är försjunket i ett djupt, stadigt och sjävförnekande medberoende! I kassan på Konsum idag stod det en kraftigt berusad man och helt fräckt trängde sig i kön. Alla andra som stod och väntade tittade lite förläget bort. Jag påpekade för mannen att kön gick här (och pekad där vi stod). En kvinna som stod och pratade med Annalena gav mig den där typiska blicken: "Ingen ide att ens försöka"-blicken. Sen ställde hon sig i en andra kön och jag följde efter. Alla tittar ner i golvet, ser generade ut å hans vägnar och håller andan eftersom karln stank illa illa.. Så där gör man nämligen i Älvsbyn. Man ler generat, skakar uppgivet på huvudet och ställer sig i den andra kö. Allt för att inte ställa till med en scen. För någon kan ju se en. Man kan riskera att bli refererad till som den där tjejen som "alltid ska hålla på".

Det är en typiskt attityd och inställning i en liten by som Älvsbyn.
"Stick inte ut", "gör inget väsen av dig", "låta fyllona hållas det är ändå ingen ide"
Det pratas om grannen som dricker för mycket och slår sin fru.. Men civilkuraget räcker inte ens för att säga till fyllbulten i kön på ICA att det stod flera stycken före honom i kön.

Så fyllon, dom kan hålla på, supa, förstöra och sakta ta död på sig själv och sin familj på kuppen.Medberoende förbjuder nämligen människor att protestera.

Därmed blir medberoendet fyllots största möjliggörare och därmed blir alla skyldiga till att karln på ICA går hem till sin närmaste medberoende och ökar på den förtvivlan hon förmodligen redan har. Men säger den närmaste medberoende något?? Ropar hon på hjälp?? Nej, för vem vill vara den där tjejen som "alltid ska hålla på"??
I en by som denna är det långt till konsekvenser för fyllon. Det är mkt lättare att låtsas som ingenting..

2 kommentarer:

Anonym sa...

Stopp å belägg illaluktande fyllon? självförnekande? jag tillbringade ju faktiskt mina första levnadsår där i kallhålet eller hetgrytan...eller Boyn ;-)

kelb

Johanna sa...

Hemskt! Jag är definitivt en sån som inte gör något väsen av mig, som ställer mig i andra kön, som inte vågar säga till. Även om jag kokar, skriker och härjar inuti! Det måste vara något typiskt svenskt, för vi i Stockholm gör likadant. Jag ser sällan någon som ger annat än hatiska blickar. De gånger folk säger åt varandra på tunnelbanan så tittar folk bort och skäms. "Tänk att hon sa sådär, GUD vad pinsamt."

Det här är hemskt, HEMSKT, hör Sverige detta? Jag är SÅ imponerad av att du vågar säga ifrån. Du är en sån där fin människa du vet som inte tar skit. Lär mig, plz?